HQ T536LiXP vs T540iXPG
Po 8mi letech sluzby jsem se rozhodl nahradit jako primarni nastroj pro rozebirani stromu pilu Husqvarna T536LiXP (dnes stale prodavana v podstate jako T535i XP - ma jen jinou retezku a tedy roztec retezu), za T540i XP(G). To G byl trochu omyl, protoze byla v akci a tak jsem ji vzal, G znamena vyhrivana rukojet, ale take o 100g tezsi pila. Porovnani baleni stare a nove pily je jasne levne - nekdo tomu muze rika enviromental friendly, ale proste je ta krabice podstatne levnejsi, mozna se jich i vic nasklada pri preprave. Nic proti, snad jen ze preprava je na ni tak nejak driv videt. Moje pila ma napsano Made in Sweden, presto prvni dojem nic moc - hrany plastu ostre, ale hlavne jsem do pily nacpal baterku... a nesla ven.
Prvni zklamani
Kdyz jsem baterku z pily doslova vymlatil, zacal jsem zjistovat, co to jako je - a zjistil jsem to zahy - pri montazi pily do sebe spatne zasadili dily v zadni casti a sesroubovali je tak, ze se krizily, tim se plast vyboulil a v momente, kdy tam clovek baterku zandal, tak nesla ven... ok oprava snadna, staci povolit par sroubu, zacvaknout plasty kam patri a znovu utahnout. QA v Husqvarne asi melo spatny den.
Druhy problem hned pri nalevani prvniho oleje - HQ ma vnitrni zatky, prelit neni dobre, bohuzel se povedlo a... zatekl olej pod plasty pily objimajici nadrzku, no je to teda uzivatelska blbost, ale olej z plastu vykapaval celou noc.
Co se povedlo a nepovedlo
K samotne pile - vyvoj je ma ni videt, mnoho veci je vylepseno - madlo ubyhajici u jednorucky smerem vzad (+), 35cm lista (+), kryt retezky lepsi (+), magnesiove telo u retezky (+), bocni nasavaci filtr (+), vykon vetsi (+), sensor oleje (+), demontaz jde udelat jen rozsroubovanim (+) - u 536 je potreba pracnym zpusobem sundat brzdu, nastavitelne olejove cerpadlo (+). Ted ty horsi veci - zase novy typ retezu, plne nalozena pila se stejnou baterii je o 250g tezsi, to uz je dost (-), hlucnost - vyrobce sice tvrdi ze 536 ma 106dB a 540 103dB, subjektivne je ale 540 hlucnejsi, nebo zvuk min prijemny (-), samozrejme oproti benzinu se to neda srovnat, trojcinna spoust (-) - nevim kdo to vymyslel - to posledni, co chcete v podivne poloze na strome, je dohadovat se se spousti proc nejde zmacknout, tohle je samozrejme zvlast markantni pri prechazeni mezi vice modely pil, retezova brzda (-) funguje jinak - po zajisteni se vrati do stredove polohy, stejne tak po pritazeni se vraci zpet. Tzn. podle polohy brzdy nelze opticky poznat zda je pila zabrzdena nebo ne, opet mi prijde, ze se HQ snazi byt chytrejsi nez uzivatel, druha vec je, ze brzda jde oproti stare pile dost ztuha (muze to byt ale tim, ze ta stara je uz ochozena), umisteni tlacitka zapinani - opet neni to uplne minus, ale tlacitko je proste pohmatove jinde, puvodni bylo uprostred, nove je vlevo. Nevim proc HQ urputne na zarizenich udrzuje "eco" rezim. Ja to tedy absolutne nepouzivam, obcas na krovinorezu, jestli to je zase nejaka ulitba bohum... zvlastnost je i dobeh pily - puvodni 536 se proste po povoleni spouste vypne a nebezi, na 540 dobiha retez i po povoleni spouste, jako by uvnitr byl nejaky setrvacnik. HQ se snazi udelat pily co nejpodobnejsi bezinovym, vydala dokonce 542 s klasickou spojkou (ale jeste o 500g tezsi) ale zrovna dobeh retezu je jedna z nejnebezpecnejsich veci na benzinovych pilach, kdyz se tak staraji o bezpecnost ptakovinama, proc tohle udelali, nechapu. Ma to ovsem i sve vyhody, viz predchozi clanek o T536.
Proc novou HQ a ne neco jineho
Proc jsem upgradoval na 540 je vicemne jasne - baterky a nabijecky. Baterek mam jiz vicero, na nejstarsich uz je znat unava, ale stale funguji, protoze je pouzivam do cele rady naradi HQ, prechod na neco jineho je problematicky. Je to neprijemny vendor lock, ale da se rici, ze HQ naradi se udrzuje na spici a nastesti nemaji nesmyslne mnozstvi ruznych bateriovych rad (jen dve). To je treba katastrofa u Stihlu. Nicmene i HQ se snazi nadelat si v tom zmatek - pro 540 doporucuji baterii Bli200X nebo Bli300 pro plny vykon. Pouzivat 300 na strome muze jen masochista, kvuli vaze a rozmerum. Bli200X ma interne vetsi kontakty a umoznuje prenos vetsiho vykonu, takze se hm... driv vybije. A to se vyplati. Proto pouzivam Bli200 na vsechno - nemusim dumat jakou baterku kam, a ten o neco vetsi vykon nepotrebuji, pila ho ma dost i tak.
A-partner neni za A
To ze HQ naradi je na spicce je supr, horsi je mistni dealer-servis. Pote co jsem opet podlehl "stresu" a dal jeden kus do servisu (uz to musim napsat a-partner.cz), kde mi misto opravy vymontovali bezpecnostni spinac, ktery byl udajne pricinou zavady (a dali misto nej 10A pojistku do faston konektoru), tak jsem nakonec rozebral stroj sam a zjistil, ze se prodrel drat a ten se obcas zkratoval a tim se pristroj vypinal. Spinac jsem od nich uhadal za nakupku novy, protoze ho vyhodili. Vubec pristupem ceskych dealru jsem dost znechucen. Mnohdy odmitaji opravit pristroje, ktere neprodali, odbornost je spatna, jak obsluhy, tak servisu. Koukam na recenze stroju z celeho sveta, ctu arboristicka fora - vsude bez problemu - "Neco nevis - zavolej dealerovi." Protoze treba ve statech to maj k neblizsimu desitky km a kdyby tam kvuli kazde blbosti jezdili, byli by dost nastvany, ale ten pristup je jinde proste uplne jiny. U nas je chtit neco po prodejci, krom prodeje, jako byste mu trhali zuby. Neni to tak nastesteti vsude, napr. pilaservis.cz (primarne Echo) je uplne neco jineho, tam je radost jit i zavolat.