Husqvarna 536LiRx - tiché křovinořezání
Bohužel mne během hlavní části sezóny opustil dlouholetý společník křovinořez Jonsered BC2236 alias Husqvarna 535Rx na plynatost gufer. Vzhledem k vytíženosti servisů v tomto období, budu rád pokud jeho oprava bude do konce sezóny. Musel jsem tedy neplánovaně (neb jsem to plánoval až napřesrok) doplnit HQ T536Li XP o akumulátorový křovinořez.
Zcela moje recenze
Samotný nákup byl svého druhu adrenalinový sport, neboť Husqvarna zřejmě podcenila poptávku a křovinořezy tak nebyly na centrálním skladu vůbec k mání. Každá autorizovaná prodejna však měla svoji sadu řady 536 - tedy akunářadí, takže bylo potřeba najít někoho, kdo ho měl ještě skladem a to tak, že skutečně, ne je na obrazovce. To se mi nakonec podařilo, ovšem přišel mi místo toho vyžínač 536LiLx. Zde bych dal Husqvarne minusový bod, neboť celá řada se zpravidla odlišuje jedním písmenem a i prodejci v tom evidentně mají zmatek. Nakonec předci jen po pár peripetiích dorazil správný stroj, evidentně rozbalený předváděcí kus. Smutné je, že na prodejnách si s nimi můžete zkusit leda tak zabzučet a to ještě, když budete mít kliku a dají vám pravou baterku a ne jen atrapu.... opravdu. Trochu kuriózní bylo i to, že po dodávce, nešlo přišroubovat madlo, protože v držadle madla, byla nedostatečně zasunutá matice. První co, bylo tedy potřeba udělat rozborku.
Co deklaruje výrobce a co je skutečnost? Porovnávat budu s 1.6kW benzínem. Hmotnost bez baterie je cca 3kg, s baterií 4.2Ah (151.2Wh) cca 4.5kg. 536LiRx má menší hlavu, tenčí strunu, hlava je jemně jinak konstruovaná a matice na utažení je součástí strunové hlavy, s 535 ji tedy není možné jednoduše zaměnit, k jejímu sundání je potřeba hlavu celou rozebrat. Není to extrémně pracné, ale minimálně o něco složitější, zase nemusíte mít extra matku pro trojzubec, použije se stejná, trochu zvláštní je, že u obousměrného stroje je stále matice s levotočivým závitem. Průměr žací stopy je menší - u trojzubce 25 vs 30cm, u struny 40cm. Kryt při použití strunové hlavy a trojzubce není potřeba překonfigurovávat, takže odpadá jeden otravný krok, kdy člověk musí vyďoubat přezky z vrstvy rozšmelcované trávy, ořezávač struny je na tomto modelu už jen jeden, nicméně kvůli otáčení na obě strany je dvoubřitý, což považuji za lepší řešení než dřívější dva ořezávače.
V zadní části křovinořezu je pouze baterie, vzhledem k nutnosti vyvážení, je pouzdro s baterií poměrně dlouhé. Trubkou pak nevede hřídel jako u benzínu, ale pouze kabel. Motor samotný je přímo v žací části. Odpadá tak oblíbený servis převodového ústrojí. Žací část je tak ale masivnější, což na práci nemá žádný zásadní vliv, jen jsem zvědav na ten servis zelené koule. Motor má být vodotěsný. Vzhledem k tomu, že se s tím seká mokrá tráva je to nutnost. Trochu obavu mám jak se na motoru podepíší nárazy. Ty jsou v hustém porostu kde se mohou skrývat kameny neodvratitelné.
Co se výkonu týče tak na plné otáčky to odpovídá spíš tak 1kW benzínu, rozhodně to nenadělá takovou paseku jako 2kW benzín, kterým se lze prohrabat až na hlínu a rozcupuje i menší stromky. 536LiRx má problém strunou podetnou vzrostlý (rozuměj dvoumetrový) šťovík. Je to spíš takový vyžínač s figurou křovinořezu. SavE mod je vhodný tak na řídký porost. Co jsem zaznamenal, tak na SavE se téměř nedá povysunout struna. Na plné otáčky si to ale poradí s většinou husté přerostlé trávy, samozřejmě vysokou trávu už je nutné brát trojzubcem a odhrnovat. I ten ale příjemně překvapil, skoro bych řekl, že se s ním dá sekat i déle než se strunou.
Za velké plus považuji možnost otáčet hlavu oběma směry. Ne jen kvůli trochu diskutabilnímu výhozu trávy, ale také kvůli tomu, že pokud se vám na hlavu namotá tráva a ucpe ji, stačí přehodit otáčení a trávu odmotat. Není tak potřeba křovinořez v hustém vysokém porostu zvedat a vymotávat z něj trávu ručně. Pro vysokou trávu je vhodné samozřejmě použít trojzubec. Pro normální použití je přehazování směru otáčení trochu nepraktické, protože hlava se musí dotočit a pak teprve se začne otáčet obráceně. Přepínat tlačítko stíhám rychleji než se hlava dotočí, takže většinou mačkám spoušť jednou zbytečně.
Co mi chybí je aretace spouště. Na jednu stranu je možné s otáčkami velmi snadno manipulovat bez výrazné změny akustického projevu jako to je u benzínu, na druhou stranu při kontinuálním sekáni stejného porostu je neustálý stisk spouště lehce otravný a zbytečně namáhá ruku.
Naprosto zásadní výhoda je tempo práce, absence smradu, vibrací a rámusu. S křovinořezem lze díky nízké váze velice rychle manipulovat bez zbytečné setrvačnosti - zde vidím trochu slabinu řešení zádové baterie jako batohu, daleko vhodnější by byl opasek. Baterie měním cca po 30 minutách provozu, což je naprosto dostačující, pokud musím čekat, tak mezitím hrabu, nebo měním nástroj, doplňuji strunu. 1000 m2 přerostlé trávy a 1000 m2 džungle sežere zhruba 4 baterie. Baterie se při použití v křovinořezu, navíc při vysokých venkovních teplotách, dost zahřívá, takže se často spouští i větráček, při sekání to ale není přes svist struny nebo kotouče vůbec slyšet.