Koupil jsem si první pilu Stihl (MS211)
Podtitulem by mohlo byt "a hned zklamání". Po Stihlu jsem sáhl, protože jsem chtěl pilu, u které nebudu muset řešit po pár použitích problémy nejrůznejšího druhu... tedy pila bez kompromisu. Pravda, koupil jsem z levnějších Stihl MS 211, ale chtěl jsem především pilu lehkou, aby se s ní dobře manipulovalo - pro drobné tesařské práce, prořezávání stromů a křoví, řezání palivového dřeva a řezbářství. Pro tyto účely je potřeba, aby lišta skutečně seděla, pila měla minimální vibrace a přesné vedení.
Pro minimální vibrace není benzínová pila ideální, ale to není chyba Stihlu, ale obecně benzínových motorů, pro tuto činnost by byla elektrická vhodnější. Co je horší je, že jsem šáhl po "novince" v sortimentu pil MS 211 s 2-MIX motorem, bez ergostartu a zjednodušeného napínání řetězu. Bohužel tato novinka evidentně patří do kategorie zlepšováků "zlevňováků", což jsem u Stihlu nečekal, ale měl jsem, jako ostatně všude.
Kde Stihl ušetřil
První věc, která mne měla varovat je rozdíl mezi starším a novým modelem viditelný na první pohled. Lišta je přichycena jen jedním šroubem, místo dříve používaných dvou. Důvodem bohužel není, že by Stihl vyvinul nějaký lepší a vymakanější způsob uchycení lišty, ale že ve Stihlu ušetřili jeden šroub, matku a podložku.
Bohužel to vypadá, že ušetřili ne jen tam. Při prvním povolování matky kterou je utažena lišta, abych mohl napnout řetěz, se místo povolení matky konalo vyšroubovávání šroubu z těla pily. Protože jsem začal tušit zradu, prostříkl jsem matku WD40 a trhnutím ji povolil bez toho, abych šroub z těla pily úplně vyšrouboval (nechci domýšlet co by se tím stalo, protože řetěz je stále napnutý v řetězce). V domění, že zřejmě u tak kvalitního výrobku jako Stihl jistě jen došlo k povolení šroubu v těle a ten je potřeba utáhnout jsem prozkoumal povyšroubovaný šroub a zjistil, že ho normálně nění za co utáhnout. Použil jsem tedy matku a kontramatku a pomocí nich šroub opět zašrouboval do těla pily, ovšem při utahování jsem se nějak nemohl dobrat dostatečného odporu značícího, že šroub je utažen a příště se nebude opakovat stejný problém. Šroub jsem tedy celý vyšrouboval a ke svému překvapení zjistil, že se jedná o kovový šroub samořezného typu v plastovém těle pily. Nestačil jsem valit oči. Takovéto řešení bych čekal u pil z hobbymarketu, vyráběných v Číně. Nevěřícně jsem šroub našrouboval zpět a dotáhl jen tak, abych závit v plastu zcela nestrhl a matku lišty dotáhl aniž bych šroubem v plastu opět hnul. Druhý den jsem zamířil do servisu, optat se co a jak. Tady mi bylo, nutno říci ochotnou a znalou obsluhou, sděleno, že jde o poměrně běžný problém a lidé dokážou strhnout v tomto místě i kovový závit. Jednoduchá oprava neexistuje - je potřeba pilu komplet rozebrat, a vyměnit díl těla pily za bratru 1880Kč. (Naivně jsem se domníval, že pokud je to častý problém, je pila konstrukčně udělaná tak, že bude stačit jednoduše vyměnit plastový díl se závitem. Pro verzi s ergostartem je cena ještě příznivějších 2500Kč.). Při té příležitosti jsem byl upozorněn i na to, že nové modely mají už jen jeden šroub, čímž se sice zesnadňuje napínání řetězu, ale zdaleka nezaručuje tak dobré dotažení lišty jako dříve používané dva. Zajímavé na tom je, že v těle pily ale dva šrouby jsou, jen ten druhý je zakončen pouze opěrným kolíčkem a nemá pokračování v podobně M8 závitu skrz kryt.
Dalším problematický místem této pily je hadička přívodu oleje z olejové nádržky. Ta je kombinovaná s olejovým filtrem a prochází stěnou nádržky ven a pak zase do těla pily k čerpadlu. To není optimální a častým problémem pily je vytékání oleje v míste průchodu hadičky z nádržky. Množství vyteklého oleje je závislé na teplotě a hustotě oleje. Protože filtr je součástí hadičky, je v případě jeho výměny nutné rozebrat celé madlo pily. Opět si mysím, že zkrácená hadička, kdy filtr nejde vyjmout z nádržky jen háčkěm, a jeho vedení vnějškem těla pily, je výsledkem spíše snahy ušetřit než nějké zlepšení, i když výměna či vyčistění hadičky může být snazší, než proplachování kanálků v plastu.
Zrnko dobrého
Abych pilu jen nekritizoval, velice se mi líbí způsob otvírání a zavírání nádržek. U pil se kterými jsem měl tu čest dříve, se víčka většinou špatně otvírala i zavírala, neboť nebylo za co je pořádně vzít. Odklápěci ouška na Stihlu s přesným zapadnutím do závitu považuji skutečně za komfort. Jen po předchozí zkušenosti, jsem poněkud skeptický k jejich výdrži. Otvory nádržek jsou uzpůsobeny i snadnému vylévání obsahu, což se hodí při příležitostné práci.
Další osudy pily budu pokud možno dokumentovat.
05/2013 - pilu mám již čtvrtým rokem a nedá se říci, že by s ní byly vážnější problémy. Je ovšem potřeba se k ní chovat s citem. Trápí mne protékání oleje, protože tento zanechává mastné fleky, pokud chci dělat rovné řezy ve větším materiálu, pilu je nutné přitlačovat jinak v materálu samovolně utíká doprava. Jako u každého dvoutaktu zápasím občas s nastavením karburátoru, podle teploty, tlaku a nadmořské výšky.
10/2015 - začínám mít problémy se zátkami pro olej a palivo. Nejsem schopen odhadnout, zda zátka dobře zapadla a došlo k uzamčení na místě. Již se mi dvakrát stalo, že zátka oleje samovolně vypadla, což jsem poznal až podle louže oleje. Může to být i onou nejistotou při utahován zátky, ale to olejovaté prostředí jí evidentně nedělá dobře. Ať už je to tím, že zátka je od oleje a přes nestlačitelnou kapalinu nejde zamknout, nebo prostě ochozením nějaké části spolu s přítomností oleje. Také musím říct, že u zátkových otvorů ám problém se zapadáváním a usazováním pilin. Otvory jsou konstruované jako "trychtýř" se stěnami poměrně komplikovaného tvaru. Jakmile se něco dostane do okolí zátky a tu pak otevřete, nateče to do nádrže. Stále mám problémy s vytékáním oleje při skladovnání. I když pilu zcela vyleju, zůstávají po ní kapky oleje - je to protivné. Dál jsem koupil 40cm lištu a řetěz (originál) a je to tedy na pokraji možností pily.
Parametry
Objem: 35.2cm3
Výkon: 1.7kW/2.3HP
Délka lišty: 35cm Stihl
Řetěz Stihl: 3/8" P (picco)
Šířka drážky: 1.3mm
Počet vodicích článků řetězu: 50
Hmotnost: 4.3kg bez lišty a náplní