10.09.2006 14:18

(Skoro) Rok s Liberem

Subaru Libero jsem si pořídil v zimě na konci roku 2005, protože auto mi učarovalo svými parametry:

Po roce soužití mohu snad celkem zodpovědně říci jak na tom tohle auto je.

Kde se vzalo v Čechách

Subaru Libero je auto na evropské poměry zvláštní. V asijských zemích má naproti tomu dlouhou tradici, u nás (v Čechách) se však vůbec neprodávalo. Většina jich je k nám dovezena ve vlně importu aut z Německa. Ať už stará vyráběná do roku 93 nebo novější vyráběná do roku 99 (99 fakticky v Čechách neexistují).

Stav aut dovážených z Německa a prodávaných zde rychloopravnami bohužel odpovídá českému vychcánkovství, kdy ten kdo se v autech aspoň trochu vyzná zamaskuje všechny neduhy a auto "střelí".

Dost podobný osud potkal i kus, který jsem za nějakých 80000,- koupil já. V té době jsem o tomto autě skutečně mnoho nevěděl a tak mně opravy v prvních dvou měsících po zakoupení přišli na minimálně dalších 30-40tisíc. Auto jsem chtěl mít pokud možno v perfektním stavu, ještě dnes k němu ale lecos chybí. Záhy po zakoupení jsem zjistil, přímo v Subaru v Německu, že auto bylo vyrobeno v roce 96, ale jakýmsi záhadným způsobem se mu v dokladech objevilo datum prodeje 99 - prý demonstrační vůz. Všechny informační štítky na pásech pečlivě odstřiženy, štítek na karosérii nýtovaný (mají to tak všechna Libera). Typický případ auta nejistého původu. Původní majitel však souhlasí a i jeho firemní telefon, který je vidět, že byl na karoserii nalepen, je správně. Na evidenční prohlídce jsem jen krčil rameny a zodpovědný personel po chvíli svícení baterkou dal razítko a popřál mi hodně štěstí. To jak to s autem je jsem stejně zjistil až potom.

Bolesti Libera

Od doby, co jsem auto koupil mě vypeklo pouze jednou a to na klasický Liberovský problém uhnívajících zemění... a bez země se v elektrice dějí podivuhodné věci, takže auto prostě najednou nejelo a svitila oblíbená kontrolka CHECK ENGINE, která je značně nic neříkající.

Nevýhodou jakékoli opravy Libera je poměrně velká pracnost, protože motor je natěsnaný v zadním nárazníku a všechno je v tomto autě řešeno "trochu jinak".

Nejvíc jsem si užil s opravou kardanové hřídele. Musel jsem dlouho servis přesvědčovat, že auto při vyšších rychlostech (cca 100km/h) nepříjemně vibruje. Vyvažování kardanky bylo skutečně psychicky náročné, protože i ta má svá specifika - točí se poměrně vysokou rychlostí a tak ji musí vyvažovat skutečně odborník. O montáži nemluvě.

Za neduh Libera považuji i to, že přesto, že je pouze 10 let staré, některé venkovnímu prostředí vystavené části (např. spojovací materiál, výfuk, kryty motoru, stěrače) výrazně korodují.

Japonci (rozuměj japonská auta) jsou u nás známí i tím, že je to kategoie sama pro sebe. Tak například baterie do japonce nikdy nebude v nejlevnější kategorii, protože nemá evropské rozměry. Naštěstí ale baterie do Libera patří aspoň mezi ty levnější. Podobně to je například s rozměrem pneumatik, které sice spadají do standardních, ale poněkud méně obvyklých - 155/80 R13. Někdo obouvá i 165/70 R13 ale to nejsou podle papírů (aspoň mých) správné rozměry.

Trochu trable jsou u tohoto vozítka i s teplotou, neboť takto natěsnaný motor potřebuje trochu nestandardní chlazení a tak má např. i aktivní chlazení výfuku, které se zapíná i když auto je jinak vypnuté. Hrůzu majitelům začátečníkům může nahnat i spínaný ventilátor hlavního chladiče, který pod sedadlem spolujezdce občas začne hučet. Trápí mne i občasná nutnost dolévat chladící kapalinu. Fajn je přídavné zadní topení (i když do kabiny v podstatě topí přímo motor), v zimě je tedy v autě pohoda.

Co je Libero

Auto bez posilovače (ale volantem jako v náklaďáku - naležato :), a centrálu (dá se dobastlit), a přesto, že mám superdeluxe verzi, v podstatě spartánsky vybavené. Pedály jsou dost netradičně uložené, ale není problém si na to zvyknout. Tyč volantu máte mezi nohama a plyn a brzda je napravo, spojka nalevo od tyče. Vnitřek auta je plast kombinovaný s látkovými potahy, sedadla jsou jednoduchá a i když to není žádný ušák sedí se na nich dobře (z jiných luxusů mě tedy záda bolela víc). Podlaha pod sedadly je jakási chlupatá potvora, ze které jde všechno dobře jen luxem. V autě je vevnitř spousta prostoru, ale není tam v podstatě žádné odkládací místo na běžné příslušenství - malá schránka u spolujezdce, dvě stěnové kapsy a jinak nic (kupodivu starší verze na tom byly lépe), praktické je odkládací místo zvrchu na palubní desce. Místo na rádio je, předchozí majitel, ale sprznil elektroinstalaci k rádiu a tak se to bez servisu neobešlo, repro jsem zatím neměnil, přijde mi celkem dobré, ale nemusí být původní.

Vzhledem ke konstrukci vozu mohu říci, že to není auto pro velké lidi (vyzkoušeno). Ač jsem viděl v Liberu pár lidí, které bych již označil za velké, osobně jsem viděl člověka, který se za volant prostě nevešel. Jinak na ostatní sedadla bez problémů.:)

Kuriozní je i absence "hladového oka" neboli indikace docházejícího paliva. Indikace je, řešena tak, že ručicka ukazuje nulu už při zůstatku v nádrži 10l. Nádrž je sice 40l ale ve většině případů tak tankujete 30. Auto nemá ani signalizaci zapnutých světel při vyndání klíčku (pokud vyndáte klíček automaticky se přepnou světla na obrysovky), což člověku, který na to není zvyklý způsobí pár okamžiků nejistoty "Vypnul jstem světla nebo ne?". U starších aut tato vymoženost taky nebyla a člověk se prostě naučil, že s vypnutím klíčku otáčel i ovladačem světla. Nenajdete zde ani takovou vymoženost jako samo-vysouvací anténa. Musíte holt vystrčit ruku z okénka (v zimě anténa stejně přimzá, tak ji ani nevystrkujte :).

Fajné je několikeré vnitřní osvětlení.

Jízdní vlastnosti

Definitivně největším nepřítelem auta je díky úzkému rozchodu boční vítr, který s autem při větších rychlostech dost mává, úzký rozchod má svá specifika i na tzv. vyjetých kolejích.

Auto má standardně zadní náhon, což mu směrem vpřed dává odpych BMW :), při jízdě z kopce vás má ale tendence předbíhat těžší zadek s motorem.

S autem se dá jet i 140km/h, je na něm ale znát, že na to není stavěné a už dost hlučí. Na českých silnicích však rychlostně naprosto dostačuje. Pokud nejste závodník a dávate přednost možnosti zaparkovat tam, kde se ostatní nedostanou, nebo projet terénem, kde jiní končí, umožňuje vám velká pohyblivost, náhon všech kol a malá šířka Libera, to co jste chtěli (není to ale offroad, i když starší kousky jsou využívány i tak).

Trochu zklamáním byla spotřeba, která se pohybuje nad 7.5l (pokud jezdíte >100 a nebo v obtížnějším terénu se zapnutým 4WD blíží se 10l) , což je na motor 1.2 dnes docela dost. Auto si vezme i dost oleje, nechával jsem měnit některá těsnění motoru (průsaky byly zamaskovány jakýmsi tmelem) a samozřejmě dlouho nevydržela olejová vana, která je nejnižší část motoru a tak schytá všechno - je pouze zavařená, uvidíme jak dlouho nepoteče. Spotřeba oleje se tak pohybuje v rozumnějších 1l/1000km (vzpomínáte na trabant - mix 1:40? Zajímavé, že modernější auta na tom nejsou o moc lépe, jen se olej leje jinou dírou :).

Dobrá mi přijde převodovka a záběr motoru. Každý rychlostní stupeň má poměrne dobrý záběr v širokém rozsahu otáček, což využijete především v zimě při jízdě po zasněžených silnicích nebo při přepravování nákladů.

4WD pohon všech kol lze přiřadit stiskem spínače na řadící páce, a to v podstatě kdykoli. Lepší je ale mít kola rovně, a nezkoušel jsem to při 100km/h (jen při 80 :) ). Jízdní vlastnosti auta se tím samozřejmě změní. Jestli to chápu dobře auto nemá mezinápravový diferenciál ani uzávěrku diferenciálu nápravového. Co z toho plyne si ten kdo tomu rozumí vyvodí sám, kdo ne stejně bych mu to jednoduše nevysvětlil. Je to prostě jednoduchý pohon všech kol tzv. 4WD nikoli 4x4 nebo AWD. Oproti pohonu jedné nápravy to je ale v těžších jízdních podmínkách velký rozdíl, který ne jen uvidíte ale i ucítíte.

Bezpečnost

Diskutabilní je bezpečnost tohoto vozítka. Každý na první pohled dojde k závěru, že čelní srážka připraví řidiče o nohy, protože sedíte v podstatě pouze za plechem přední kapoty. Auto má hodně vysunutý nárazník s nárazovými traverzami, při prudkém brždění se však může stát, že se celé auto nakloní vpřed a náraz tak půjde až nad ně. Trochu lepší situaci při srážče dodává poměrně vysoký posez. Jak je to ve skutečnosti nevím. Faktem je, že havárie s jakýkoli autem je nebezpečná a statistiky nám říkají, že s bezpečnějšími auty lidé jezdí riskantněji a dochází k vážnějším nehodám. Tady aspoň víte, že si musíte dávat bacha.

Podtrženo a sečteno

Libero je semiteréní auto, které je v Čechách v zimě k nezaplacením a v létě z něj odklopením všech střech uděláte kabrio. Odvezete v něm rohovou vanu i sprchový kout, kočárek i s dítětem, neprší vám za krk, když otevřete kufr, nastupuje se do něj "nahoru" (tedy i pro ty méně ohebné), vyspíte se v něm naležato, ke snídani si sednete ke stolu, je z něj bezvadný výhled (narozdíl od moderních vozů se kterými parkovat je noční můra), má nosnost 600kg o čemž si mnohá moderní SUV vozidla mohou nechat zdát...

Následovnící Libera se v asijských zemích vyrábí nadále (původní japonské označení je SAMBAR), pro evropský trh se však již vůbec nedováží. Je to škoda. Pokud by modernější auto tohoto praktického uspořádání na české trhu bylo asi bych dlouho neváhal. Jediné které se snad trochu blíží Liberu je Piaggio (mají cosi společného s Daihatsu, které v podstatě shodná vozítka vyrábí též - čert aby se v té motanici japonských značek vyznal), ovšem je to pouze užitkový vůz bez komfortu Libera, a za cca 460.000,- což považuji za trochu přehnané. Navíc je ošklivé.:)


Odkazy

Český Libero club a užitečné forum o Subaru Libero
Original manual
Pepleho album, které mne přesvědčilo, že Libero umí to co potřebuju.
Reklama 1/2 a Reklama 2/2


Ahoj,

do aut trosku delame, modelovy rocnik zjistite svepomoci podle VIN cisla, je to 10 znak VINka zleva, od 2000 to je jasne, do 1999 jsou tam pismenka.

cit:
(pokud vyndáte klíček automaticky se přepnou světla na obrysovky), což člověku, který na to není zvyklý způsobí pár okamžiků nejistoty “Vypnul jstem světla nebo ne?”.

tak to je stejne u VW, Audi, Seat Skoda s tim rozdilem, ze to 10s bzuci.

cit:
Spotřeba oleje se tak pohybuje v rozumnějších 1l/1000km

tak tohle mely uvedene auta jeste Octavia Trend (Octavia1) v navodu, ze spotreba do 1L/1000km je OK a tedy neni duvodem k reklamaci :-) S novou generaci (Octavia2) to uz upravili. Ono litr oleje do TDI-PD (napr. vsechny nove TDI Octavie2) stoji >600 Kc!!! ve znackovem servisu (a to je obycejny pro 1 lety prubeh normy VW505.01, 2-lety VW506.01 stoji jeste vice.

Ale pri 1l/1000km uz nemusite olej vubec menit :-)

Petr (URL) - 07.01.2007 15:52

Email comment