Hodnoty dneska
V poslední době, asi proto že je byl konec roku, se ledacos hodnotilo, ukazovalo a propagovalo. Když jsem tak pročítal o jakých hodnotách se mluví, zjistil jsem, že většina "společnosti" je už někde úplně jinde než já.
Obchody s aplikacemi
Především pak pro mobilní telefony. Lidé dříve vybírali mobilní telefon (nad kterým kroutili hlavou zase naše babičky a dědečkové) podle toho jaké měl funkce. Dnes se vybírá podle toho jaké funkce by mít mohl, tedy o jakou platformu se jedná a do jak rozsáhlého AppMarketu má přístup. Je to přirozený vývoj k individualizaci telefonů, stejně jako tomu bylo u osobních počítačů apod.
Nicméně zajímavé na tom je to, jaké aplikace jsou v marketech na předních místech. A tak jsem se dočetl, že jakési zlaté české ručičky vytvořili aplikaci pro nejmenovanou hračku od nakousnutého jablka. Aplikace nedělá nic, než že na obrazovce vykresluje hvězdičky a když se jich dotknete (samozřejme multi-dotykově) rozprsknou se po obrazovce. Snažím-li se představit si důvod koupě takové užitečné aplikace, musím konstatovat, že má praktická stránka zcela selhává a napadá mě pouze slovo "kravina". Kdo dnes cílí na trh s kravinami a má dostatečně špičaté rohy (rozuměj je dostatečně drzý), vyhrává.
Co z toho pro mne plyne? Lidé v některých částech světa nevědí roupama coby tak kupují kraviny. A vše to směřuje jen k jednomu...
Elektronické obchody se zbožím
Dosáhly úžasných tržeb. Zcela se tak vytrácí řemeslo prodavač. Ne že by již dnes nebylo na úpadku, ale zdá se, že lidé již nechtějí při nákupu prohodit pár slov o zkušenostech a kvalitě nebo zažertovat. Raději tráví hodiny čučením do obrazovky a listováním nehmotnými obrázky. A přitom člověk si do obchodu nechodí odnést jen dobrý výrobek, ale především dobrý pocit. Prostě dobrý ochod s prodavačem vymírá. Kolik jich napočítáte ve svém okolí? Ja vím o jednom.. chodím tam rád, i když je zboží třeba o pár korun dražší a nemá webové stránky. Jediný problém kamenných krámů je menší rozsah sortimentu, jenže právě úkolem prodavače, resp. nákupčího, bylo do obchodu vybrat kvalitní zboží. Oni byli do jisté míry určující silou trhu a jim výrobci nadbíhali. Dnes je určující silou "stádo". A stádo chce... to co chce stádo. Nuže a vše to směřuje jen k jednomu...
Weby s nejzajímavějším obsahem
Tedy ty nejnavštěvovanější, že. Samozřejmě krom těch s tzv. dospěláckým obsahem... jsou weby s... kravinami. Celý internet je slušné smetiště. Různé weby se snaží různým způsobem katalogizovat jeho obsah, ovšem zákonitě čím déle existují tím více jejich obsah složením odpovídá internetu. Typickým příkladem jsou bobtnající sociální sítě, které mnohdy neslouží k ničemu sociálnějšímu než k harvestingu či data miningu pro jejich provozovatele. Nejpopulárnější jsou pak weby, které shromažďují zábavu. Tedy "zábavu". Ať už jsou to bulvární plátky nebo videa pochybné kvality i obsahu. Nuž není se čemu divit. Člověk pro svůj život potřebuje jen dvě věci. Jídlo a zábavu (dříve se říkalo "víno, ženy, zpěv", ženy se nám ale někam vytratily a píši tvrdé y...). Když je jídla dost, zbývá zábava. A ta nejbližší je dnes na konci vaší zpravidla pravé ruky - v myši. Mno.. a vše to směřuje jen k jednomu...
Lidé sháněním zboží, prohlížením bezduchých fotek a videí a psaním anonymizovaných štěků nahrazují vymizelý skutečný sociální kontakt.