O Neverwinter Nights jak jinak nez na Linuxu
Neverwinter Night neni hra nejnovejsi. V soucasnosti se uz ale da sehnat za slusny peniz a protoze deklarovana linuxova podpora se zda byt na urovni rozhodl jsem se tuto hru podporit.
Co je v baleni Deluxe Edition
Baleni Deluxe Edition je krapet kuriozni. V pouzdre na 2 CD je jich nacpano 6:- Neverwinter Nights Forgoten Realms CD 1
- Neverwinter Nights Forgoten Realms CD 2
- Neverwinter Nights Forgoten Realms CD 3
- Neverwinter Nights Shadow of Undrentide
- Neverwinter Nights Hordes of the Underdark
- Jakesi bonusove CD
Zadny manual ani nic podobneho.
Extra k nemu dostanete jeste jedno vypalovane CD s nejruznejsim balastem (zpravidla pro WIndows) a CEP (community expansion pack).
Vsechno je to super, ale pro Linux se to primo pouzit neda. Pokud to nemate kde nainstalovat na Windows, stejne musite stahnout 1.2GB (1.12GB resource, 5MB client, 91MB update) z download serveru (jediny rozumny ftp://jeuxlinux.com/bioware/Neverwinter_Nights/) a koupite si tedy za 600,- CD-Key + bonusy. Kdyby na tom extra palenem CD (dvou) byla radsi ta Linuxova binarka...
Instalace
Linuxova instalace je popsana na strankach bioware, ke stazeni
linuxove binarky je lepe se zaregistrovat.
Po registraci se zpristupni cca 5MB linuxova binarka na strance http://nwn.bioware.com/downloads/linuxclient.html - bez registrace se da stahnout na vyse zminenem serveru. Odhaduji ze bioware tak krom
jineho sleduje zajem o Linuxovou verzi, takze pokud chcete dalsi
Linuxove hry mejte to na pameti. Registrace je ciste fomalni, neni k ni
potreba zadny klic ani nevyplnujete osobni udaje.
K instalaci budete potrebovat 4 veci
- resource file 1.13GB (volne ke stazeni ftp://jeuxlinux.com/bioware/Neverwinter_Nights/) nebo adresar hry z Windows
- linuxovou binarku v1.29 5MB (dostuna po registraci, nekde je i volne ftp://jeuxlinux.com/bioware/Neverwinter_Nights/ - POZOR: verze z webu bioware nejde rozbalit, je to nejaky zmetek)
- update na nejnovejsi v1.66 cca 100MB - stahnout z bioware
- registracni cislo
Resource file a registracni klic uz nebudete potrebovat pokud mate
moznost nainstalovat windows verzi a z ni vzit cely adresar (mmch:
windows verze se nepusti bez 3. CD v mechanice, linuxova ano) -
doporucuji.
Pokud mate rozbaleny resource file nebo cely adresar kam jste nainstalovali windows verzi postupujte nasledovne:
- smazte obsah override adresare. Ano opravdu ho smazte jinak zazijete spoustu divnych problemu
- rozbalte binarku 1.29 a cely obsah sproste nakopirujte do adresare nwn
- rozbalte update, stejne tak ho nakopirujte do adresare nwn (prepiste vse)
- spuste ./fixinstall
- hotovo, muzete zacit ./nwn
U me ma hra jemne problemy s rozlisenim. V podstate se spravne pusti
pouze v nativnim rozliseni X serveru. Pridal jsem tedy do skriptu nwn
zmenu rozliseni pomoci xrandr na optimalni rozliseni pro hru, jeste
pred spusteni ./nwmain.
Pro linux existuje i instalator vytvoreny treti osobou najdete jej na http://icculus.org/~ravage/.
Udajne by mohl zvladnout i instalaci tak, aby hra sla poustet ve
viceuzivatelskem prostredi jako je linux, protoze NWN jinak musi byt
nainstalovany pouze v domovskem adresari uzivatele. Dokonce existuje i instalator od Loki Game: http://www.liflg.org/.
Pridani expansion packu xp1 - Shadows of Undrentide
Protoze vyse zminene instalatory, ktere jsou zalozene na Loki installatoru mi v FC4 uz nefunguji, a ten co je na CD expansion packu je v podstate to same. Nezbylo nez za pouziti naznaku z netu a hlavy to nejak splacat sam.
BEZ ZARUKY, udelejte si zalohu!
Na CD SoU jsou podstatne jen 4 soubory a to vsechny *.zip. Tyhle soubory proste staci rozbalit do adresare kde mate nwn nainstalovano. Bohuzel se vam tim prepisou soubory z patche 1.66, ktery jste predtim aplikovali. Takze na strankach http://nwn.bioware.com/support/patch.html stahnete 1.66 patch pro SoU, ve kterem jsou novejsi verze i nekterych komponent z originalni NWN. Po stazeni archiv patche opet sproste rozbalite do adresare nwn.
Je to sice drsne a ohavne, ale zajim to tak uspokojive funguje.
Hra samotna
Opru se do ni, pozitivnich recenzi uz bylo dost.
Cekal jsem od toho vic. Hry uz nejaky patek nehraji protoze neni cas a
jine veci me uspokojuji vic, takze mam jisty casovy odstup od naposledy
hrane hry. V posledni dobe sem ale zkusil dve - Doom 3 demo a NWN -
kompletni. Doom 3 ma atmosferu. Ac jsem nadaval, ze je to moc tmave,
bal jsem se kouknout za roh. Nakonec me u doomu nastvalo to, ze ac
slibny pribeh, stava se z toho mlaticka. At dorazite kamkoli, jen vas
zenou dal dalsi temnou chodbou. Bohuzel podobne je to i v NWN, az na tu
atmosferu. Ta v NWN neni.
NWN se chlubi tim ze je to D&D. Je. Az moc. Postavy maji tisice
ruznych vlastnosti u kterych musite nastavovat ciselne hodnoty - to
bylo uzitecne v dobe, kdy se hazelo kostkou na papire a zasahy se
pocitaly souctem bodu na kostce a ruznych vlastnosti na prstech.
Ciselnych hodnot v NWN je moc a jsou neprehledne.
Zatim jsem toho moc nenahral, ale hra jaksi nema spad. Mozna proto ze
jsem si vybral dobreho paladina, vsichni mi neustale rikaji, jak jsem
jejich jedina nadeje a podobne plky. Dialogy jsou mrnave a spatne se
ctou (1152x864) - proste pul hry stravite lustenim mrnaveho fontu v
levem hornim rohu a klikanim na continue, go on. Veskera rozmanitost
dialogu spociva v moznosti vybrat si z 5 odpovedi, ktere vicemene vedou
k tomu samemu a pokud chcete zachovat profil postavy good, staci proste
klikat na odpoved c.1. Hruza.
Dalsi vec, ktera me zklamala: do dnes plati, ze postava s sebou muze
vlect zebrinak v kapse a na jejim vzhledu se to nijak neprojevi. Kdyz
to bylo v dobe predpotopni, rucnich animaci apod., tak bych to chapal,
k cemu jsou ale hry dnes plne vektorove?
Grafika: Nejnadupanejsi grafiky soucastnosti zrejme stale neumi
vykreslit oblouk, takze veskere tvary jsou hranate. Postavy tak
vypadaji naprosto hrozne. Na Linuxu, alespon u me bohuzel nefunguje ani
antialiasing, takze hrany postav jsou
ostre jak ziletka a nezapadaji do okoli
(AA se na kartach NVIDIA musi zapnout exportem "export
__GL_FSAA_MODE=1" - cislo je potreba doplnit podle souboru
/usr/share/doc/NVIDIA_GLX-1.0/README.txt a podle vasi karty - GF6200 se
ale s 2xAA nedostane pri 1024x768 v exterrierech nad 20fps takze je nwn
nehratelne). Postavy po
podkladu stale spis
brusli nez chodi. To se animace o moc dal nedostali. Neustale se stava
ze se protnou objemy dvou vektorovych objektu, coz vypada velmi spatne.
Veskere dvere jsou spise "litacky", vzdy se otviraji od vas. To me
neskutecne iritovalo jiz driv a jinde.
Na obranu hry je treba rici ze se jedna o hru z roku 2002, tedy to je datum vydani, pracovalo se na ni tak od roku 2000.
Zatim si nemohu pomoci, ale cele NWN je oproti rucne kreslenemu, v
podstate po ctvercich posunovanemu Lands Of Lore 1 (ktere jsem bez
problemu pustil v DOSboxu) hranate nezazivne nic. Neustale se opakujici
prvky interiteru i exterieru za ucelem vytvoreni co nejrozsahlejsiho
sveta, ktery vypada zcela neprirozene. Postavy u nichz je vyber
doprovodnych obrazku omezen na cca 60 ksichtu, ktere si muzete
prohlednout pri vytvareni postavy a vzhledem znacne neodpovidajici
vektorove ekvivalenty, se vam zahy zacnou plest. Citizens a Nurses
vypadajici jak vejce vejci. Prochazeni miriady prazdnych, stejne
vypadajicich domu, kde muzete rabovat vzdy 1-2 truhly, v kazde je vzdy
jedna vec.
V cem tedy spociva sila NWN. Prave v tom ze se jedna o D&D. Hru je
totiz mozne neuveritelnym zpusobem rozsirovat a umoznuje online hrani.
Hra ma i nekolik vlastnich stranek v cechach:
http://neverwinter.gamezone.cz/
http://www.neverwinter.cz/
http://www.gamezone.cz/Hra.asp?H=47
http://gwaintharr.aktualne.cz/
http://adamovy.cestiny.cz/nwn/index.php - cestina
http://www.neverwinter-nights.wz.cz/menu.htm
kde se vytvareji
nejruznejsi zapletky a postavy. Obavam se jen, ze to uz neni ta cast
hry, ktere bych se mohl venovat.
FAQ: http://pgshopping.com/mdkxp/en/artcls/nwnfaq.php