04.11.2005 13:27
O nejvetsi smejd
Take vam prijde ze vyrobci vyrabeji vyrobky cim dal vic tak, aby vydrzeli jen po dobu nezbyne nutnou, to znamena zaruku? A ani to obcas ne? Matematicka uloha, ktera vam spocita, kolik smejdu si muzete dovolit, za predpokladu ze cast lide nevrati a cast zaruku prezije, aby se vam vyroba jeste bohate vyplatila, neni tak slozita a dnes jiste velmi popularni.Klasickym pripadem takoveho vyrobku jsou boty, kde se proste vyuziva materialu, ktere nevydrzi. Zajimalo by me kolik penez vyrobci utrati za tyto optimalizace. U bot existuji dva slabe clanky - nite a lepeni. U damskych bot se jeste delaji specialni podrazky. Uz dlouho jsem nemel boty, ktere by se tak nejak onosily. Vetsinou u zcela zachovalych bot odejde sev nebo se odlepi podrazka. Stava se to i u drazsich modelu. Tedy bez rozdilu.
Jiny hezky priklad, na ktery jsem narazil, jsou napr. holici strojky. Muj dedecek se skoro cely zivot holil jednim strojkem, ktery proste strcil do zasuvky 220V a oholil se. Dnes, pod zaminkou mobility a vetsi bezpecnosti neni mozne, minimalne nektere, strojky pouzivat pripojene k 230V a obsahuji baterii. A to je dalsi ucinna zbran nejruznejsich vyrobcu - baterie. EOL, neboli End Of Life u baterie je zarucen, nahrada recyklaci je draha, kazdy vyrobce to navic zneprijemnuje nejakou tou specialitou - elektronikou v baterii. (Nehlede na to, ze baterie je do holiciho strojku, pri tom jaky musi podavat vykon, nesmysl.) Jeste kurioznejsi je situace u tzv. holicich motyk. Tam si totiz vyrobci uvedomili, ze pridavani britu uz nikam nevede a lide nemaji chut kupovat cele nove motyky jen proto, ze se jim ztupily brity. Nejnovejsi pokus, ktery jsem tedy videl, jsou baterie v motyce! Vyrobci si z nas uz asi delaji blazny. Chapu ze v ramci neutuchajiciho shonu po inovacich, zvysovani spotreby a narustajiciho tlaku smejdu od konkurence je tato taktika nezbytna. Otazkou ovsem je, kam vsechen ten shon speje. Nejsem si jisty zda drancovani surovin teto planety a jejich zahrnovanim do zeme v nerozlozitelnem stavu dospeje k nirvane.
Pekny nesvar je i nasledujici: Vetsina vyrobcu ve snaze uvest vyrobek, se zvysujici se komplexnosti, na trh co nejdrive prodava nedodelky, ktere pak ruzne zaplatuje za chodu. Typickym prikladem je software, coz je sice vec nehmotna, ale pokud ho zabudujete napr. do telefonu, mp3 prehravace apod. jako tzv. firmware, stava se nezridka, ze si koupite vyrobek ve znacne nehotovem stavu. A tak telefon se stale vypina, kdyz nema, do prehravace vyrobce slibuje podporu dalsich formatu v novejsich firmwarech, zakladni desku do PC si koupite s BIOSem, ktery z velke casti neposkytuje co ma a ovladace ke graficke karte vyrobce opravuje jeste dlouho po te, co jste si ji koupili.
Hezkou demonstraci oblbovani spotrebitele jsou i nejruznejsi obaly a ruzne jine zpusoby nafukovani vyrobku, ktere je patrne predevsim u potravin ale i u jinych druhu zbozi - napr. drogistickeho. Tabulku cokolady lze opticky skvele zvestit tim, ze se kosticky/dilky udelaji co nejvyssi, zatimco zakladna co nejtenci. Skvely trik je i nafukovani cokolad vzduchem - udela se na to kuul reklama a je vydelano. Toaletnimu papiru se udela vetsi roura uprostred, tim zustane vnejsi prumer stejny, papiru je o 1/4 mene. Krabice je vzdy zruceny uspech, po otevreni zjistite, ze pytlik obsazeny v krabici zabira sotva 2/3 jejiho objemu, pripadne je pytlik umne nafouknut ochrannou atmosferou. Syry a bomboniery se, samozrejme v zajmu jejich mekkciho ulozeni, vycpou mnozstvim zcela zbytecneho kartonu.
Konecne slovo ma pak v tomto zacarovnem kruhu, rekneme, spotrebitel, protoze ten tim co koupi urcuje dalsi vyvoj. Spotrebitel je ovsem velmi dobre motivovan kupovat levny smejd, protoze proc by si kupoval drahy. A tak se nam mezi spotrebni zbozi zarazuji veci, ktere v nem jeste nedavno nebyly. A to je to co vyrobce chce, protoze vyrabet ve velkem je cilem kazdeho producenta.