04.12.2009 21:26

Od T-Mobile k Vodafonu do hodiny

Po deseti letech opouštím svého prvního a doposud posledního operatorá GSM - T-Mobile (dříve Paegas). Nejedná se o rozhodnutí z náhlého popudu, ale dlouho uzrávající proces. Nedělám si iluze, že by ani u Vodafonu neexistovaly nějaké neduhy, ale z dlouhodobého pozorování chování všech operátorů na trhu je chování Vodafonu rozhodně nejlepší.

Zůstává v něm stále hodně z původního Oscara, kterého jsem ve své době skutečně obdivoval pro jeho vtipnou kampaň a vstřícný přístup k lidem. V té době ale skutečně ještě existovalo tržní prostředí "českých" operátorů a neexistovala přenositelnost telefonního čísla. Asi v té době kdy se zaváděla přenositelnost jsem o přechodu přemýšlel poprvé, ale nebyl důvod. Dnes jsou ale všichni operátoři součástí nadnárodních společností a tak je to vidět. Na zákazníky shlíží jako na stádo. Někdo víc a někdo méně. A hlavně každý používá jiné metody jak stádo chovat. Někdo mu tak zamotává hlavu, až ho úplně zblbne a někdo používá přímost. A protože jsem zastánce spíše té druhé varianty, nebo nemám rád když mě někdo oblbuje, podstupuji teď přenos telefonního čísla do oblasti pro mne s menší entropií.

Protože většina lidí jistě čte tento článek, aby zjistili proč jsem zrovna já podstoupil takovouto proceduru, zde je shrnutí:

a) Za stejně peněz více muziky - měl jsem minimálně 6 let starý tarif. Nedávno mi zavolal kdosi z 603603603 (což je oficiální číslo TM, ovšem představil se jako nějaký "outsourcing") a nabídl mi přechod k o generaci mladšímu tarifu, který už ovšem TM taktéž nenabízí - že ten můj je nevýhodný. Jakékoli nabídky tohoto typu po telefonu odmítám a u TM mám zadáno, že nechci aby mě obtěžovali s jakýmikoli nabídkami (což do nedávna celkem fungovalo). Nicméně mne to pošťouchlo podívat se opět po letech do ceníku, co že tam vlastně mám za ceny. A outsourcing měl pravdu - přechodem k vodafone mám o 33% nižší paušál, 5 % méně volných minut ovšem o 32% levnější běžné volání a o 41% levnější SMS při stejné tarifikaci. K tomu ještě Vodafone dává bonus za inkasní platbu, TM jen odpouští poplatek za výpis.

b) Web T-Mobile je nepřehledný a zmatený. Ovládání Můj T-Mobile je naprosto hrozné, přijde mi že ho někdo znásilnil při překládání z němčiny a i tam musí být chaotické. Už dříve jsem tomu chtěl věnovat čas a popsat jeho hrůzy, zde jsou vybrané.

Hned na začátku běžného jednouživatelského účtu vás čeká zásadní, ale zcela nesmyslná volba:

Chcete u nás vyjádřit nesouhlas s nějakým nesmyslem? Není problém. Hned dvakrát:

Chtěli byste si aktivovat elektronické vyúčtování na zkoušku?

Chtěli byste vymazat nějaké zprávy z mailboxu? Není problém, jen trochu trpělivosti a opakujte to pro 200 zpráv raději dvakrát po deseti zprávách.

atd. atd.

Osobně mně přijde, že buď vývojáři nestačí záplatovat všechny nápady marketingu, nebo někdo odvádí opravdu špatnou práci a někdo ještě horší když to testuje. Nechápu jak něco takového může používat několik milionů zákazníků.

c) Stejně nepřehledné tarify a účtování. Nezlobte se na mne ale ze součastných tarifů nejsem schopen si vybrat.

Prostě u T Mobile nemají tarif pro normální lidi. Upozorňuji, že každý tarif je postižen jinou tarifikací - něco 60+1, něco 60+30, něco tuším i 60+60.

d) Image T Mobile se mi již zcela odcizil. Dlouhá léta mi chodil jejich zpravodaj Dialog, na kterém jsou čím dál více vysmátí a růžoví lidé. Ani v jednom se nepoznávám.

...nyní jak probíhal přechod

Celkem klidně.

Před desátou hodinou jsem vstupoval do volného krámku Vodafone, po pár dotazech a vysvětleních v 10:07 přišla zpráva s kódem pro převod čísla.
Složil jsem zálohu (která mimochodem určuje volací limit z vašeho čísla, což je něco co TM nemá) a odcházel s novou SIM kartou s překopírovanými kontakty (i když tady asi bude co opravovat) do banky ke změně SIM pro internetové bankovnictví. Vodafone dodává narozdíl o TM bankovnictví přímo na kartě, to se pouze aktivuje pomocí zprávy od banky. U TM se muselo na kartu "vypalovat" napevno.

Před 10:15 vstupuji do poněkud dusného krámku TM, kousek od krámku VF. Profesionálně vypadající hosteska - jistě uživatelka tarifu "Pro mladé", byla evidentně zklamána mým požadavkem na přenos čísla a začla se tvářit poněkud nešťastně. Chabý pokus o neobvyklou nabídku, provázenou konstatováním, že jsem měl s žádostí o něco lepšího jít na prodejnu a ne se o tom bavit s dealerem, jsem utnul. (Nemají mít neschopné dealery.) Standardní nabídky jsem pročetl a o nabídku vytvořenou narychlo za kasou, plnou dalších fint nemám zájem. Web TM slečna stejně nepředělá. Během 10minut jsem odcházel vyřízen. Tím byla prozatím administrace převodu mého čísla ukončena.

V 10:24 mi mi bylo aktivováno Vodafone Po svém.

Ve 13:45 TM uvolnil číslo k přesunu, což v 13:47 potvrdil Vodafone. Přechod nastane za 5 dní.

16:48 Vodafone zasílá informaci s přesnými hodinami během nichž nastane přesun.


Po pěti dnech skutečně nastal přesun čísla a to k mému podivení v podstatě úplně bez hluku. Prostě ráno telefon neměl signál. Vložil jsem tedy novou SIM a začal s nastavováním. Nejdříve ještě přesunout něco málo ze staré SIM na novou a pak hurá do samoobsluhy. Bohužel internetová samoobsluha nefungovala, stále tvrdošíjmě psala, že se na tom pracuje, ale přihlásit se nešlo, začala fungovat až nějak po 9h (zřejmě někdo přišel do práce). Do té doby jsem již stačil projít bludištěm hlasové samoobsluhy a většinu podstatných věcí změnit tam. Trochu perné chvilky jsem měl s nastavovánim GPRS, protože můj oblíbený telefon na stránkách techfora nemá okénko pro nastaveni "internetu". Nakonec jsem to vyřešil až stažením aplikace Easy Setup ze stránek vodafonu. Bohužel nevím co aplikace nastavila, vše mi přijde stejné jak jsem to nastavil ručně, ale předtím jsem stále dostával od PPP chybu 734 (žeby služba taky nebyla aktvní jako samoobsluha? Kdo ví.). Jinak nebylo zřejmě potřeba oproti TM nic měnit, operátoři nastavení do značné míry sjednotili.

V 9:00 přišla zatím poslední SMS od TM s tím, že mi děkují že jsem používal jejich služby a kdykoli mě vemou zpátky do party.

Následovalo procházení již funkční internetové samoobsluhy, která musím říci je rozhodně mnohem přehlednější mež Můj T-Mobile (i když už taky chytá prašivinu názvem Můj Vodafone, název Samoobsluha je rozhodně lepší). Např. nastavení přeposílání emailu na telefon byla oproti TM naprostá hračka, doufám, že se dokonce zprávy ani nikde u Vodafone nesyslí a oproti TM se posílají dvě SMS z mailu, což považuji za další výhodu, protože z toho už se dá něco občas i vyčíst. Ani vodafone samoobsluha není bez občasných drobných kixů, ale oproti chaosu TM je to rozhodně výrazně lepší.

Co se hlasových služeb týká, je možné, že kvalita hovorů je trochu horší, nicméně ani s TM to u mne nebylo uplně růžové a občas jsem zcela ztrácel signál. U VF se občas ozve takové to plechové zadrnčení, typické pro výpadkem poškozenou kompresy, nebo nastane jednoslovný výpadek v hovoru. Podobné věci se mi ale stávali i u TM a zase tolik jsem toho ještě neprovolal, abych to mohl výrazně hodnotit.

26.3.: Doposud jediný nedostatek, či změnu, kterou u VF pozoruji je odesílání SMS - občas odeslání selže a to že SMS nechodí příliš spolehlivě hned. Tzn. někdy přijde SMS upozorňující na mail hned, někdy s 45min spožděním. Stejné to je se SMS od jiných lidí. Holt to není real time komunikace, stejně jako např. mail - ač někteří lidé ho tak používají.


Samozřejmě není všem dnům konec. Přišlo mi finální vyúčtování od TM. Elektronicky. Ovšem to lze prohlédnout jen na Můj TM. Tam se ale s přeneseným číslem již nepodívám. "Zadané telefonní číslo nebylo nalezeno, nelze odeslat jednorázové heslo."

Ani VF, mě ale dnes nemá rád "Je nám líto, ale do Internetové samoobsluhy lze vstoupit jen s telefonním číslem, které je aktivní v síti Vodafone." Jsem bezdomovec. Nepatřím k žádné síti a přesto volám. kdo ví přes koho a hlavně za kolik...

15.6.2011 - Nedávno jsem přišel na jednu malou a celkem nepříjemnou odlišnost mezi T-Mobile a Vodafone. Jedná se o SIM Toolkit pro ovládání GSM bankovnictí. Vypadá to, že ten Vodafoní je o hodně chudší, než co má TM. Domníval jsem se, že tuto aplikaci dodávají banky, ale zřejmě tomu tak neni. Rozdíly je možné prohlédnout např. u RB: http://www.rb.cz/osobni-finance/bezne-ucty/prime-bankovnictvi/gsm-bankovnictvi/ Nektere funkce pak lze vyvolat pres Avizo bance, ale je to neprijemne a nepohodlne.


Díky za článek. Taky uvažuju o přechodu z T-mobile na Vodafone. Nevěděl jsem, že přenos číslo je tak snadný.

Email comment