Pneu, pneu.. matiky
Je to dnes s pneumatikami kříž. Výrobci se předhánějí v superlativech o jejich výrobcích, popisujíce je tak květnatým jazykem, že nestačíte valit bulvy co všechno vám dnešní pneumatiky zajistí. Od skvělé brzdné dráhy po zvýraznění tuningu vašeho vozu. Co jsem se ovšem dočetl jen mezi řádky dám teď do placu.
Podle výrobců je u nás nezbytně nutné mít v dnešní době dvoje pneumatiky - letní a zimní. Za pár let budete mít ještě jarní a podzimní, resp. na každý typ silnice jiné. To by byl ideál gumárenského průmyslu. Je to ovšem skutečně potřeba? Pokud najezdíte ročně desítky tisíc kilometrů pak by se o tom dalo uvažovat. Pokud jste běžný český Honza a najezdíte ročně do 5tis. km převážně po městě je to značně diskutabilní.
ADAC běžně testuje pneumatiky na parametry najetí 40000km a stáří maximálně 4roky. Proč? Protože guma pneumatik stárne, tvrdne, deformuje se, trhá, zapichují se do ní kaménky atd. a po 40000km ojedete ve většině případů použitelnou část vzorku. Vydělíte-li výše uvedený počet km na českého Honzu životností pneumatiky, vyjde vám, že by vám vydrželi 8 let, pokud byste chtěli ojet vzorek na použitelné minimum. S tím ovšem koliduje doporučovaná životnost 4-6 let. Pokud si koupíte dvoje pneumatiky máte to na 16let provozu. To je pomalu celá životnost auta. Při naší skvělé legislativě, která nám víceméně nařizuje používat zimní pneu, ovšem letní zatím (!) ne, tedy nezbývá než logicky sáhnout pouze po zimních gumách. Od výrobců a provozovatelů pneuservisů se opět dozvíte, že to není dobré. Proč? Větší spotřeba a větší opotřebení zimní pneumatiky v létě. Co je ovšem větší spotřeba v městském provozu, kdy každých 10min. nebo 10km startujete, poskakujete po semaforech a kruhových objezdech? A tušíte jaký vliv má na spotřebu přidávání "bio" přísad? Zkuste někdy koupit benzín v okolích zemích. Takže vliv pneumatiky je celkem zanedbatelný. A větší opotřebení pneu v létě? Když se sníží životnost pneu z osmi na šest let? Pokud to myslíte aspoň trochu vážně, stejně byste měli pneumatiky vyměnit dříve, protože:
Co by tedy nás jako řidiče mělo na pneumatikách zajímat?
Především jejich hmotnost a rychlost opotřebení - ta má na spotřebu větší vliv než letní vs. zimní. Jenže hmotnosti výrobci neuvádí. Proč? Všechny parametry pneumatik spolu totiž souvisí. Čím lehčí pneumatika je, tím víc má vybrán vzorek a tedy zmenšenu kontaktní plochu. Do určité míry se tím zlepšuje záběr pneumatiky, snižuje valivý odpor, jenže ouha.. pneumatika se rychleji ojíždí, rychleji mění své parametry a dříve si musíte koupit novou. Jen málo pneumatik se v odlehčuje i jinak - např. použitím nekovových výztuh. To je ovšem opět věc, kterou se běžně nedozvíte. Alternativou je vyrobit pneu z tvrdší směsi, jenže ta má zase horší vlastnosti při nízkých teplotách.
Další důležitá věc je změna vlastností pneumatiky během opotřebování - žádný výrobce ani test v podstatě neuvádí změnu parametrů pneumatik během života. Přitom změna vlastností je poměrně zásadní - např. úbytek hmotnosti je po 40kkm kolem 10% (běžná pneu rozměru řekněme 165/70 váží asi 6kg nová) a na spotřebu - tedy najeté kilometry na 1l benzínu - bude mít vliv i změna obvodu pneumatiky (vliv v řádu jednotek procent - k výpočtu vystačíte s rovnicí obvodu kruhu). Změna vlastností ale není dána jen zmenšením hloubky desénu ale i obroušením ostrých hran, deformacemi vzorku i změnou tuhosti pneumatiky atd.
Materiál ze kterého pneumatiky jsou. Je to zásadní věc, která ovšem již přesahuje běžně chápatelné parametry. Proto dnes výrobci vymysleli Siliku. U některých výrobců již třetí generace! Ovšem co to znamená? Silika je v podstatě nahrazení dříve používaných sazí ušlechtilejším materiálem oxidem křemičitým neboli pískem. (Proto také silikové pneumatiky nejsou tak černé jako ty na bázi sazí.) Tím se snižuje teplota, při které guma ztvrdne do nepoužitelného stavu na nějakých -30C. Jaký je ovšem průběh tvrdnutí? Tzn. máme tu další parametr o kterém se nedozvíte nic - změna vlastnosti pneumatiky s teplotou. Osobně si ale myslím, že zákon zachování rovnováhy bude platit stále - pneu, které vydrží do nižších teplot přijatelně měkké zase budou příliš měknout při teplotách vyšších.
Stáří prodávaných pneumatik - ať už technologické nebo materiálové. Jen málokdy máte před koupí pneumatiky možnost se dozvědět jejich datum výroby, nebo to před kolika lety byla pneumatika vyvinuta.
Vlastnosti vzorků. Pak tu máme zajímavost v podobě vzorků na pneumatikách, resp. jejich symetričnost, asymetričnost a směrovost. V terminologii panuje trochu zmatek, v zásadě ovšem máme pneumatiky, které se dají jednou nasadit na ráfek a pak osadit na jakékoli kolo, pneumatiky, které se při přehození ze strany na stranu musí přehodit na disku (směrové, mají na bočnici šipku ve kterém směru se mohou musí otáčet - při jizdě vpřed že) a pneumatiky u kterých nikdy nevíte jestli je máte nazuty správně (tzv. asymetrický vzorek, na pneumatikách je značen nejen směr, ale v některých případech i vnější resp. vnitřní strana). Každopádně jsem neviděl studii prokazující rozdílné vlastnosti jednotlivých pneumatik právě podle typu vzorku. Dnes se obecně prosazují pneumatiky směrové. Důvod: v pneuservisech mají víc práce, protože pneumatiky by se v rámci rovnoměrného ojíždění měly na kolech střídat a pro střídání směrových pneumatik je potřeba je přehazovat na discích. Otázkou je zda se to přehazováním zcela eliminuje a jak často to je potřeba dělat při 5000km ročně.
U nás máme navíc ještě jednu komplikaci - celkem ojedinělé podmínky českých silnic. Zimní solení, roční výkyvy teplot přes nulu v rozmezí +40 až -30C, nařízení používat zimní pneumatiky, silnice vyšších tříd v relativně špatném stavu. Otázkou je, nakolik je region jako Česko pro výrobce pneumatik směrodatný při vývoji pneumatik. Osobně o tom nemám velké iluze. Pneumatiky, které se u nás nabízejí, mnohdy nenajdete ani v katalozích daných výrobců. Opět proč? Nevím, buď jsou pneumatiky pro český trh jinak značeny, nebo se jedná o loňské či okrajové modely, které se nikde moc neinzerují.
Co z toho všeho plyne? Je to příliš povyku pro nic. Nejlepší je tedy vybírat nové pneumatiky po žensku: tyhle se mi líbí. Osobně se děsím chvíle, kdy nějaký chytrý mozek využije ekologické zaklínadlo a nařídí používání letních pneumatik... Pak prostě chtě nechtě budete muset mít druhou sadu doma v obýváku, nebo platit za její skladování.
Na závěr si dejme konkrétní slovní úlohu:
Franta najede trvale na zimních pneumatikách 30000km za 5let. Nové pneumatiky ho stály 5000Kč. Spotřeba se mu vlivem použití pneumatik zvýšila během léta (tedy řekněme v polovině najetých km, v zimě by stejně jezdil na zimních) o 1l - řekněme z 9l na 10l.
Tonda má stejné zimní pneumatiky jako Franta ale má i letní pneumatiky za dalších 5000Kč. Protože nemá známého v pneuservisu, zaplatí za přehození a prohození svých pneumatik za 5let 10x500Kč = 5000Kč a celý rok přeskakuje v garáži druhou sadu pneumatik. Po 5letech by měl obě sady pneu vyměnit, s najetými 15000km. Kdo je na tom lépe, když nepočítáme nevyčíslitelnou cenu bezpečnosti? Odpověď si dejte sami, stejně tak si můžete různě upravit podmínky, aby zrovna vám vyhovovali. To je totiž jediná odpověď na to zda letní a zimní či ne.
obsáhlejší popis pneumatik Continental
Něco o výrobě pneumatik Nokian
Pneumatiky Hankook a něco víc o nich
Jen pro představu nová pneumatika Hankook DW04 155/80 R13C (Light Truck) váží 8kg, hloubka vzorku je 9 resp. 7mm použitelná.