Rozeber si vlastní auto
Chtě nechtě, automobily jsou dnes v podstatě nepostradatelnou součástí života. A jako každá věc, i auto potřebuje čas od času nějakou údržbu nebo opravu. Většina lidí za tímto účelem navštěvuje autoservis. Nutno říci, že jsem tak občas činil též. Návštěva servisu je ovšem vždy o nervy. Auto je poměrně složitý mechanismus a zvláště o schopnostech skutečně něco opravit bych, především u univerzálních všeumělů, pochyboval. Ani návštěva autorizovaného servisu nepřináší vždy kýžený výsledek - nápravu problému. Vždy ale přináší nemalé náklady. Další variantou je opravovat si auto sám. Zásadní překážky jsou dvě - musíte na to mít čas a znalosti, popř. ještě zázemí (Některé věci se na autech dělají opravdu špatně protože jsou přístupné jen odspodu. Na některých autech se dělají ještě hůř, protože nejsou přístupné vůbec.).
Co se v servisech stává a nedá se s tím nic dělat:
- Nevíte co vám do auta lejou za provozní kapaliny. Můžete tak svého miláčka leštit každý den a kupovat Ultra super power 120 natural extra, ale v servisu vám tam nalejou recyklovaný olej.
- Nevíte jaké díly vám při výměnách do auta skutečně dají. V lepším případě originální za slušnou pálku, v horším případě z vrakáče za cenu nového originálu, v nočních můrách vám vymění i to co u vás ještě funguje, ale kamarádovi automechanika už ne... nemluvě o používaném recyklovaném spojovacím materiálu.
- Nemáte tušení co se s autem během opravy děje. Ať už s ním jen mechanik jezdí na oběd, nebo mu auto spadne z heveru, až přijdete bude vše "jako předtím".
- Nevíte, co všechno na autě po opravě není, ale bylo. (Typicky nejrůznější kryty, drobné díly a šrouby, které jsou tam vlastně zbytečně.)
Oprava je úkon při které se daná věc uvede do funkčního stavu, resp. v nejideálnějším případě do stavu "jako nové". Bohužel autoopravny se často změnili v auto výměňovny. Není zřejmě daleka doba, kdy vám auto po přivezení do servisu vymění 1:1 (akorát vám přehodí plyšáky). Místo výměny jednoho těsnění za 20Kč, (plus práce nutné k nalezení a diagnostikování - ke kterému je ovšem potřeba pochopit princip závady), bude možné zaměstnávat jen manažera výměny vozů.
Protože svoje auto mám rád a nové mi za něj nikde nedají, protože žádné obdobné není, využil jsem příležitosti rozebrat si do posledního šroubku svoje auto - tedy abych byl přesný stejný model, ale ne přímo moje auto a do posledního šroubku to také nebylo, protože některé šroubky už rozebrat nešlo a některé se rozebíraly rozbrušovačkou. Člověk si tak ne jen vyzkouší s čím musí zápasit mechanik v servisu, ale po podchopení některých věcí zjistí, že na tohle opravdu "opraváře" se všemi výše zmíněnými neduhy nepotřebuje.
A takle nějak to vypadalo na začátku
...takle to vypadalo po první obíračce
už bez motoru
rám (který většina osobáků se samonosnou karoserií nemá) oddělený od karoserie
karoserie ve sběrně
...a takle to celé skončilo.
Byla to dřina, ale stálo to za to. Ač rozebírání je ta jednodušší činnost při opravách, je to dobrá škola.