02.04.2008 09:45

Víkend s Alfou 159

Měli jsme na víkend možnost vyzkoušet vůz Alfa Romeo 159 Sportwagon. Každý zapálený závodník po českých okreskách se jistě zasní a hned v zápětí se bude zajímat, co že to bylo a jakou to mělo... Nejsem odborník na automobilový slang ani na automobily vůbec - konfiguraci vozu jsem proto věnoval pouze zběžný pohled, nicméně se jednalo o vůz pravděpodobně s nejvyšší možnou výbavou. Tedy kombi, motor 2.4JTDm, Q4 pohon všech kol, kožený interiér, vyhřívání všeho možného, dešťové a zamlžovací senzory, zonální plně automatická klimatizace... metalíza, litá kola s širokými pneu atd. Specifikaci jde určitě dohledat na stránkách výrobce.

Byl a jsem uživatelem několika vozů různé provenience, ponejvíce, spíše shodou náhod, japonské. Jaký dojem na mne udělala Alfa? Tak první dojem je dán vzhledem. Design Alfy je řekl bych "svůj". Charakteristická maska s oddělenými světlomety a vzezřením dravce, zadní úzká brzdová světla, moderní prolamované tvary. Jednoznačně pěkná kaštanová metalíza - tato barva se příliš nevidí. Vnější vzhled vozu byl tedy velice atraktivní.

Interiér vozu celý v přírodní kůži sice působí luxusně, ale je poněkud nepraktický - asi je určen pro jinou kategorii zákazníků, kteří nastupují a vystupují vždy jen ve vyhřívané garáži a v autě vozí nejvýš desky a příruční kabelu. Již po deseti tisících kilometrech je na sedadle řidiče patrné zašpinění, či spíše obarvení sedáku. Celý světlý interiér je značně náchylný k zamazání, kobercové negumové koberečky jsou sice vyměnitelné příslušenství, vzhledem k raženému kovovému logu AR ovšem jistě pekelně drahé. Právě kobereček u řidiče se stane první výtkou tomuto vozu - třem lidem nezávisle na sobě se shrnul a zablokoval spojkový pedál. Stisk spojky je u alfy velmi dlouhý a jde poměrně ztuha. Spojka je vždy spíše o zvyku a najetých kilometrech, takže jí tuto vlastnost nelze nijak zazlívat, s koberečkem to je horší. U spojky zmíním rovnou i řazení, ze kterého jsem nikterak unesen nebyl. Jednak jsem při řazení vždy v nejnevhodnější chvíli hrábl prsty do ovládání klimatizace, které je až nepříjemně blízko, druhak je páka poměrně krátká, ale s dlouhými tahy - podle mě jí krátký kus jen kouká. Opěrka pravého lokte mi pak spíš překážela a pro odkládání mé ruky byla zcela nevhodná - krátká, daleko a příliš zkosená. Na místě spolujezdce mi vadilo, že jsem si své průměřně velké nohy nebyl schopen pod palubní deskou překřížit v kotnících, prostě proto, že tam bylo na výšku málo místa.

Palubní deska je osazena hluboko zapuštěnými červeně podsvětlenými "budíky". Nevím z jakého důvodu bylo takto hluboké zapuštění zvoleno. Displej palubního počítače je za přímého slunečního světla stejně obtížně čitelný a zapuštěné ukazatele jsou vidět jen ze sedadla řidiče. Spolujezdec nemá vůbec šanci některé vidět. Stejně tak je k řidiči natočený i panel klimatizace a rádia, což neshledávám příliš praktické, zvláště když zonální klimatizaci by si třeba spolujezdec rád nastavil podle sebe.

Volant auta má poměrně široké jedno rameno. Sice se nestane často, že byste ho otočili o 180st, když to však např. při parkování uděláte, zakrejete si jím zcela displej palubního počítače na kterém máte např. indikátor parkovacího senzoru. Při odbočování a ukazování změny směru jízdy jsem neustále prsty brnkal i do druhého levého ovládání palubního počítače - tempomatu. Blinkr auta se choval trochu nepředvídatelně - někdy po krátkém stiskusám blikal třikrát, někdy ne, zřejmě citlivě reagoval na délku stisku, automatické vracení blinkru při plném zapnutí mi na většině českých křižovatek nefugovalo a musel jsem blinkr vracet ručně. Fungoval až po výrazném otočení volantu. Poněkud zmaten jsem byl i z ovládání stěračů. Zřejmě jsem byl zcela zahlcen množstvím možností a elektroniky, které vůz nabízel. Někdy mi přijde, že je méně skutečně více.

Auto nemělo navigaci, což při ceně vozu je trochu zvláštní, nicméně bylo vybaveno sadou blue & me, což je inovativní systém ovládání hlasem a možnost připojení přehrávačů přes USB. U zásuvky USB, která je schovaná v přihrádce spolujezdce (naštěstí není chlazená), je ikonka Windows Mobile, která mluví za vše. Na náš přehrávač M-cody s USB mass storage systém nijak nereagoval. Ovládání hlasem jsem zkoušel spíš proto, že jsem zabloudil v menu. Bylo pouze v anglickém jazyce a po tom, co jsem se překřikoval s hlukem auta při 130km/h, jsem ho odepsal. Vykazovalo to celé skutečně znaky produktu MS. Ozvučení vozu jinak celkem příjemné. Měl jsem dojem, že i hlasitost byla přizpůsobována hluku ve voze. Kdysi jsem to považoval za dobrý nápad, nyní již moc ne. Rádio vám tak za chvíli zcela znemožní jakoukoli komunikaci se spolujezdcem ve voze.

Hlukem vozu jsem byl celkem nemile překvapen. Chod motoru je sice velice klidný a připomíná spíše benzinový (zde porovnávám s dieslovými motory menšího objemu škodovácké provenience), hluk samotné jízdy, na kterém se motor až tak moc nepodílí, však v porovnání např. s BMW řady 3, které si myslím je odpovídající této kategorii, je větší. Část hluku jistě způsobovaly i široké zimní pneumatiky. Otevřít okénko při 80km/h znamenalo nepřijatelný hluk. Auto mi subjektivně přišlo, že i na volnoběh poměrně dost brzdí, zda to bylo pohonem všech kol nevím. (Pozn. zřejmě to je hmotností vozu)

Deklarovaná spotřeba nafty auta je od 5.6 do 9.4l/100km. Ujeli jsme s autem cca 850km, z toho asi 500km po silnicích první třídy. Přestože palubní počítač ukazoval průměrnou spotřebu každé části cesty hodně přes 9l/100km, podle nádrže jsme měli spotřebu kolem 8.3l/100km. Kde udělali soudruzi z alfy chybu, nevím.

Troufám si tvrdit, že alfa této kategorie, přestože se tváří jako kombi, není auto vhodné pro běžné použití na českých silničkách třetí cenové skupiny. Jeho hlavní potenciál tkví v něčem, co se nazývá sportovní jízda, a zajímavější je s ním až jízda nad 130km/h na trati delší než 6km od uzavírky k uzavírce. Nemůžu se ubránit na závěr opět srovnání s BMW 3, tedy podobnou kategorií, ve kterém jsem již několikrát seděl a byl jsem v celku unešen. O a159 to říci nemůžu. Je to auto, které jezdí, ale takových je...


Moc příjemný bylo ovládání rádia na volantu. Při absenci GPS by auto taky mohla půjčovna vybavit automapou. :)

varouch - 02.04.2008 10:36

tohle musel psát další z tech kokotů co stříkaj když vidí německý sračky…

fsd - 07.12.2008 23:09

Tvymu slovniku moc nerozumim, ale jedine nemecke auto, které jsem kdy měl byl Trabant.:)

covex - 12.12.2008 09:57

Email comment