Analogový zvuk
Dnes se po několika letech velmi velmi vlažného úsilí završila moje snaha sestavit analogový zvukový generátor - rozuměj gramofón-zesilovač-bedny. Jedná se o low-low cost HiFi řešení, tzv. sběrem bazarových součástí. Kdysi před lety, za dob studentských, jsem měl možnost přičichnout k oboru aktustika a "audiofilským" záležitostem. Akustika mi tehdy přišla jako jeden z nejpohodovějších oborů lidské činnosti. Snad všichni lidé, kteří se kolem akustiky motali, pracovali v naprostém klidu, protože ono to s akustikou ani jinak nejde a hlavně ti lidé znali cenu "ticha".
V té době jsem si jako študý chudent koupil zesilovač AuRa Z1, pocházející z dílny (dnes již zesnulého) pana Jandy, který měl předváděcí "studio" na jihu Prahy (následně se odstěhovali do Písku a firma Audio Rationale bohužel se smrtí majitele v podstatě zanikla, nicméně jeho práce dál žije i ve značce NAD). Z dnešního pohledu je tento designově poněkud extravagantní zesilovač sice již zastaralý, ale slouží mi už několik desítek let a tak když jsem měl možnost ho koupit bazarový za pár korun moc jsem neváhal (ten toroid uvnitř dává zařízení správnou váhu!). Někteří Z1 vytýkají, že je to v podstatě obšlehnutý transiwatt. Já říkám, že před kazdým konstruktérem, který je schopen dotáhnout výrobek do výrobní fáze, je potřeba smeknout, zvláště když to bylo v době komunistické, která ne jen že tomuto druhu "zábavy" nepřála propagandisticky, ale i jen sehnat komponenty byl nadlidský úkol. Vytvořit tak z dostupných komponent výrobek, odladit jej jak elektricky tak mechanicky (např. odpojování předzesilovače vytažením páčky regulace hlasitosti), aby vydržel desítky let je dnes nevídaný počin. Navíc musím říci, že ač je vidět, že to byla snad kusová výroba, výsledek je zpracováním velmi dobrý.
Je tedy asi zřejmé, že do svého analogového řetězce jsem zapojil jako zesilovač právě AuRa Z1 (ona to tedy ve skutečnosti byla zřejme AuRa Z3 - úprava pro mikrofon), ale díky dostupnosti schémat AuRa Z1 s kompletní dobovou dokumentací výroby jsem z něj udělal zpět Z1.
Druhou komponentou, kterou jsem pro takovýto low-low cost vybral byl gramofón Tesla NC470 "HiFi Truntable". I jen na tomto gramofonu, lze udělat HiFi vědu v podobě přenosek, zavěšení, či spíše nezavěšení talíře, házivosti a já nevím co ještě a to se ještě nebavíme o elektrických veličinách, že. Každopádně pro takové to domácí žvýkání, je to více než dostatečně HiFi.
Poslední bazarovou komponentou, kterou jsem do řetězce zapojil jsou reproduktory Onkyo D-N7BX (made in Japan). AuRa je schopná fungovat na výstupní impedanci reprotuktoru 4Ohmy, výstupní výkon ne příliš ohromujících 40W na kanál. Onkyo v tomto provední má právě 4Ohmy a výkon 70W, citlivost repro je nic moc 83 dB/W/m, ale opět pro posluchače, kteří dloubají prsty do membrány reproduktorů je cokoli jiného škoda.
Přesto, že aspoň něco o oboru vím, nejsem žádný přehnaný nadšenec a tak jsem to prostě zapojil a ono to hraje. Hodnocení kvality reprodukce je obvykle velmi subjektivní záležitost. Dnešní doba ale má naprostou většinu zvuku ve formátu mp3, který je už sám o sobě špatný, neboť je ztrátový a již tak kostrbatý digitální zvuk, okrádá o "neslyšitelné" části. Ač se to nezdá, gramofonové desky jsou dnes stále velmi žádané a to právě kvůli tomu, že poskytují analogový zdroj audio signálu. Na rozdíl od problematických kazet, které ještě také byly analogové, netrpí propisováním a ztrátou kvality signálu. Jsou však velmi citlivé na zacházení. Přehrávání zvuku z gramofonu je tedy samo o sobě zážitek, ať už jsou to výměny desek, nemožnost jednodušše přeskakovat skladby, ono charakteristické praskání nebo rozběh přehrávání...
Zvuk a poslech samotný ovlivňuje řada faktorů, včetně prostoru, ve kterém je přehráván. Je to tedy činnost, se kterou se můžete zabývat celé dny jen výběrem vhodného umístění repro. Většina audia ale dnes končí špunty v uších puštěných v dopravním prostředku. No není to iracionální?