Jel jsem vlaky...
Cestovani drahami se za posledni roky hodne zmenilo zvlaste na nekterych linkach. Velmi vyrazne je to videt treba na lince Praha-Olomouc, kde souperi jiz tri spolecnosti. Presto, ze necestuji vlakem casto, obcas jezdim na nekterych mene komercionalizovanych linkach, kde stale vladne CD. Presto, ze moje posledni jizda jiz nebyla luxusnim autobusem predelanym na vlak, ale DB regio provozvane napul CD a DB, byl zazitek umocnen zcela nesnesitelnym puchem wc v celem vagonu vlaku.
>Rozhodl jsem se proto tentokrat vyzkouset komerci a za 259Kc zakoupil jizdenku Leo Express Pha hln-Prerov. Na "internetu" jsem sice cetl nekolik ne prilis pochvalnych poznamek o jizdach svycarskymi vlaky polske vyroby, ale jedine co musim rici je, ze na komfort si clovek zvyka velice rychle a jeste rychleji zapomina na standardni prepravu vlaky Ceskych Drah. Byl jsem nanejvys prekvapen komfortem a rychlosti s jakou jsme vzdalenost urazili. Dalo by se rici, ze to byly prijemne stravene 2.5h, at uz proto, ze venku bylo pres 30C a ve vlaku velmi prijemne, nebo fungujici a ochotny personal, i kdyz chapu, ze to nemusi byt vzdy jednoduche byt ochotny, nebo fungujici obcerstveni, wifi, info o trase a spozdeni atd. Prijeli jsme o 7min pozdeji, coz je prijatelne vzhledem k vylukam na trati.
Abych si pripomel cestovani CD na cestu zpet jsem zvolil R884 Galan. Pravy duvod byl ten, ze Leo mi ujel a SC Pendolino bylo plne. Tomu se ale absolutne nelze divit. Za stejnou cenu jako Leo muze Galan nabidnout uzasnou zazitkovou cestu. Ze bude vlak prehraty bylo jasne, ve vlaku byl ovsem diky kompletne otevrenym oknum neskutecny pruvan a kraval. Dorozumivat se s kymkoli mluvenou reci je v podstate nemozne, prujezd okolnich vlaku vam vyrazi noviny z ruky a v tunelu si musite zacpat usi, po hodine mate vyschle ocni bulvy a pocit, ze jedete na lodi za rozboureneho more, jen nekdo vypnul vodu.
Uzasny pohled je i na cestujici na nastupisti s prsty usich, kdyz vlak zastavuje. Tohle by snad melo byt trestne! Ve vlaku pak mate pri brzdeni a rozjezdu pocit, ze vlak se kazdou chvili rozskoci, slovy klasika: velike drcani... Po dvou hodinach takove cesty mate pocit, ze uz se to neda vydrzet a kazdou chvili zdechnete prilepen k sedacce - vypadate jak Fantozzi po zasahu lodnim klaksonem, nasledne vam jeste do vecera huci v usich. Galan CD mozna byval galan, dnes uz je to spis vrak na kolejich. Obdivuji jak velky vozovy park musi CD spravovat, smutek ve me ovsem vzbuzuje mnozstvi odstavenych rezavejicich vagonu, kolejovych jerabu a dalsich stroju podel nasich zeleznic. CD meli jiz davno zhubnout peknych par kilo, jinak musi skoncit v propadlisti dejin.
Za vrcholne cislo cesty R884 povazuji personal razitkujici otravene nerazitkujicimi razitky termojizdenky a pruchod bufetu na koleckach tlaceneho manikem v dzinach a zastere vozem, kdy na vetsinu dotazu odpovidal ze nema. To je tak tezke v nejblizsi stanici doplnit?
Spozdeni je jiz evergreen, na prijezdu 5min dle CD, v Pardubicich 15, v Praze snad 11. Aby ne kdyz vsechny vagony s otevrenymi okny maji mnohem vetsi odpor vzduchu. Treba Ceske Drahy jednou pochopi, ze jezdit s otevrenym padakem naklady nesnizi. Marne si tak rikam, pro koho jsou tyto vlaky urceny. Zrejme pro ty, kdo nesehnali jizdenku do lepsiho nebo jedou do stanice, ve ktere jine nestavi. Jinak si ochotu k tomuto zpusobu cestovani nedokazu vysvetlit. Jo, jeste je to supr pro bandu kamaradu s kytarou, kdy ihned po vysypani se do kupe shodite boty a otevrete lahvace...
Smisene pocit ve me vzbudila i rekonstrukce haly Praha hl.n. Pokud to shrnu, v podstate stare nevzhledne bufety nahradili nove nevzhledne butiky.. no dobra, neni to tak hrozne, nadrazni hala se tim priblizila nekterym zahranicnim, tedy minimalne mnozstvim sviticich kramu s predrazenym zbozim. Zasadni je zmena umisteni pokladem, ktere se presunuly do prostoru byvale ulozny zavazadel a tak nejdrive musite do prizemi pro jizdenku, pak se vratit a vyjit nahoru smerem k nastupisti (jeste ze uz mame elektronicke jizdenky). S povdekem lze kvitovat rekonstrukci WC, ktere sice stoji 20Kc, ale nehrozi vam kulturni sok, hned na nadrazi. Bohuzel rekonstrukce se zrejme tykala pouze zastaveni vnitrni plochy nadrazni haly kramky, pokud vyjdete na nastupiste 1b pak cestou podel vnejsi stejny haly vidite celou tragedii v puvodnim rozsahu, zakoncenou vysokymi drevenymi kazetovymi dvermi, spojenymi chatrnym retezem vedouci do propadliste dejin nadrazi...