Libero vs. Yeti
Srovnání dvou aut, které sice moc srovnávat nejdou, ale Škoda nám na český trh žádný podobnější vůz nedodává. Nicméně Yetiho ověnčila tituli jako jedinečný design (kus z každého již produkovaného), bezpečnosti, funkčnosti (oh!) a komfortu. panoramatická střecha nebo upevňovací systém a samozřejme pohod 4x4 a nový motor 1.2 jen už bez 4x4...
Yeti je auto nejnovější generace tzv. SUV značky Škoda (2009). Libero je auto z let 90-99, tzv. kei van v čechách většinou vedený jako minibus/minidodávka. Protože Libera pomalu dosluhují, hledá nejeden český uživatel jejich náhradu. Bohužel český trh náhradu v podstatě nenabízí a světový výrobci působící v Evropě vůbec vozy tohoto konceptu neprodukují. Proto jsem se rozhodl Libero srovnat s tím, co nabízí trh a mohlo by aspoň přibližně splnit to, co nabízí Libero. Asi by bylo férovější srovnávat Libero spíše s nějakým MPV, problém je, že většina se jich Liberu nemůže postavit v základním parametru těchto vozů - a to praktičnosti, variabilitě nebo pohonem všech kol. Škoda, jako jediný "český" výrobce produkovala něco podobného - Škodu 1203 (alias později TAZ), která by byla s Liberem teoreticky srovnatelná a vyrobena zhruba ve stejné době. Škoda pro Škodu, že nic dalšího podobného jako 1203 nevyrábí. Podvozek z Yetiho by se v tom dal docela dobře použít (původní 1203 byla tuším také octavia).
- | Libero | Yeti |
rozměry [mm] | 3525x1415x1925 | 4223x1793x1691 |
světlá výška [mm] | 195 | 180 |
objem "kufru" [l] | 243/468/1080/2500 | 416/1580/1760 |
převodovka | 5st | 6st |
motor [l] | 1,2/50kW | 1,2 TSI/77-2.0 TDI/125 |
hmotnost [kg] | 960 | 1340/1505 |
nosnost [kg] | 620+ | 620 |
pohon [kg] | 4WD bez diff | 4x4 haldex4 |
pneu | 155/80 R13C | 215/60 R16; 225/50 R17 |
cena [tis] | 50 | 362-715 |
spotřeba papírově 4x4 [l] | 7.5-9.5 | 6.9-10.1 |
počet míst | 6-7 | 5 |
počet lůžek | 2 | 0 |
stolování | 1 | 0 |
airbagů | 0 | až 9 |
inteligentní systémy | ruce, nohy a hlava | ESP, EDS, AFM, HBA, DSR, ABS, MSR, EBV, ESBS a ASR |